De volgende mythe die ik wil bespreken is de mythe over de kopersmarkt: Er zijn meer verkopers op de markt dan kopers. hashtag#Overnamemythe 2
Dit kan niet zo gesteld worden.
Voor mooie bedrijven, die tegen een reële prijs in de verkoop staan ( hoeft dus niet goedkoop te zijn) hebben we nog altijd veel kopers. En grappig genoeg is dit niet marktcyclus afhankelijk, we zien dit al zolang we bestaan (bijna 24 jaar!).
Waar komt deze hardnekkige mythe dan vandaan?
Ten eerste moet er dan gekeken worden naar de definitie van een verkoper. Een ondernemer die zijn bedrijf wel wil verkopen tegen een goed bod, is in onze ogen nog geen serieuze verkoper. Hier gaat echt een voorbereidingstraject aan vooraf, zowel zakelijk als voor de ondernemer privé. Helaas wordt door sommige partijen een nogal suggestieve vraagstelling gebruikt in onderzoeken. Ondernemers lijken hierdoor open te staan voor verkoop, maar als puntje bij paaltje komt zijn ze echt nog niet klaar voor de MKB-Overnamemarkt.
Ten tweede zien wij heel veel overlap in de zichtbare zoekopdrachten. Investeerders zoeken vanaf een bepaalde omvang. Komt er een dergelijk passend binnen de strategie van een VC op de markt, dan komen daar veel partijen op af. Zo ook bij MBI-ers zie je veel overlap in de zoekopdracht.
Daarbij blijft het MKB een breed begrip. Kijk je alleen naar de kleinere horeca en de detailhandel, dan zijn er inderdaad veel meer verkopers op de markt dan kopers. Voor het overige MKB-aanbod (tevens ons aanbod) geldt dit dus niet. Wanneer je het MKB over 1 kam zou scheren krijg je dus een vertekend beeld.
Er zijn dus niet meer verkopers dan kopers op de MKB-Overnamemarkt. Eerlijke onderzoeksvragen en stoppen met appels met peren vergelijken zou helpen om deze hardnekkige mythe te ontkrachten.
En hopelijk onze verhalen over de Overnamemythes ook.