ABN AMRO publiceerde onlangs een onderzoek waaruit blijkt hoe groot de vervangingsopgave in het MKB wordt. Het beeld is herkenbaar. 26 jaar geleden deed de KvK een vergelijkbaar onderzoek: 100.000 ondernemers gaven aan binnen vijf jaar te willen verkopen. Mede op basis van dat signaal is MKBase destijds ontstaanโom die verwachte golf aan bedrijfsoverdrachten in goede banen te leiden. Maar: die stroom van babyboomers kwam veel trager op gang dan iedereen dacht.
๐ก๐, ๐ฎ๐ฑ ๐ท๐ฎ๐ฎ๐ฟ ๐น๐ฎ๐๐ฒ๐ฟ: ๐ต๐ฒ๐ฟ๐ธ๐ฒ๐ป๐ฏ๐ฎ๐ฎ๐ฟ ๐ผ๐ณ ๐ท๐๐ถ๐๐ ๐๐ฟ๐ด๐ฒ๐ป๐๐ฒ๐ฟ? We zien opnieuw een grote groep ondernemers die wil stoppen, terwijl de opvolging achterblijft. De redenen verschillen, maar de uitdaging blijft groot: hoe vind je een goede opvolger, op een discrete manier onduidelijkheid over waarde en verkoopbaarheid ondernemers die te laat beginnen met voorbereiden
๐ช๐ฎ๐ ๐ฏ๐ฒ๐๐ฒ๐ธ๐ฒ๐ป๐ ๐ฑ๐ถ๐ ๐๐ผ๐ผ๐ฟ ๐ ๐๐๐ฎ๐๐ฒ ๐ฒ๐ป ๐ผ๐ป๐๐ฒ ๐ธ๐น๐ฎ๐ป๐๐ฒ๐ป? Het bevestigt precies waarom we bestaan. De behoefte aan kwaliteit, netwerk, persoonlijke matching en begeleiding wordt alleen maar groter. Ondernemers willen stoppen, maar wรญllen ook dat hun bedrijf goed terechtkomt. Adviseurs willen betere aansluiting tussen vraag en aanbod. En betrouwbare data, profielen en processen worden belangrijker dan ooit. De komende jaren wordt bedrijfsoverdracht geen toevallige gebeurtenis, maar een structurele opgave.
26 jaar geleden deed de KvK een vergelijkbaar onderzoek: 100.000 ondernemers gaven aan binnen vijf jaar te willen verkopen. Mede op basis van dat signaal is MKBase destijds ontstaanโom die verwachte golf aan bedrijfsoverdrachten in goede banen te leiden.
Maar: die stroom van babyboomers kwam veel trager op gang dan iedereen dacht.
๐ก๐, ๐ฎ๐ฑ ๐ท๐ฎ๐ฎ๐ฟ ๐น๐ฎ๐๐ฒ๐ฟ: ๐ต๐ฒ๐ฟ๐ธ๐ฒ๐ป๐ฏ๐ฎ๐ฎ๐ฟ ๐ผ๐ณ ๐ท๐๐ถ๐๐ ๐๐ฟ๐ด๐ฒ๐ป๐๐ฒ๐ฟ?
We zien opnieuw een grote groep ondernemers die wil stoppen, terwijl de opvolging achterblijft. De redenen verschillen, maar de uitdaging blijft groot:
hoe vind je een goede opvolger, op een discrete manier onduidelijkheid over waarde en verkoopbaarheid ondernemers die te laat beginnen met voorbereiden
๐ช๐ฎ๐ ๐ฏ๐ฒ๐๐ฒ๐ธ๐ฒ๐ป๐ ๐ฑ๐ถ๐ ๐๐ผ๐ผ๐ฟ ๐ ๐๐๐ฎ๐๐ฒ ๐ฒ๐ป ๐ผ๐ป๐๐ฒ ๐ธ๐น๐ฎ๐ป๐๐ฒ๐ป?
Het bevestigt precies waarom we bestaan. De behoefte aan kwaliteit, netwerk, persoonlijke matching en begeleiding wordt alleen maar groter. Ondernemers willen stoppen, maar wรญllen ook dat hun bedrijf goed terechtkomt.
Adviseurs willen betere aansluiting tussen vraag en aanbod. En betrouwbare data, profielen en processen worden belangrijker dan ooit.
De komende jaren wordt bedrijfsoverdracht geen toevallige gebeurtenis, maar een structurele opgave.
๐๐ป ๐ฑ๐ฎ๐ ๐ถ๐ ๐ฝ๐ฟ๐ฒ๐ฐ๐ถ๐ฒ๐ ๐๐ฎ๐ฎ๐ฟ ๐ ๐๐๐ฎ๐๐ฒโ๐ฎ๐ฑ ๐ท๐ฎ๐ฎ๐ฟ ๐ด๐ฒ๐น๐ฒ๐ฑ๐ฒ๐ป ๐ผ๐ฝ๐ฟ๐ถ๐ฐ๐ต๐โ๐ป๐ ๐บ๐ฒ๐ฒ๐ฟ ๐ฑ๐ฎ๐ป ๐ผ๐ผ๐ถ๐ ๐ฟ๐ฒ๐น๐ฒ๐๐ฎ๐ป๐ ๐๐ผ๐ผ๐ฟ ๐ถ๐.